De Amerikaanse overheid erkent nu op ongekend scherpe wijze dat zij wereldwijd biologische laboratoria financierde en dat in sommige daarvan gevaarlijk gain-of-function-onderzoek plaatsvond. Tegelijkertijd gaat een onbewezen verhaal over mysterieuze dozen vol teken viraal. Tussen die twee verhalen ligt misschien wel het grootste probleem van onze tijd: een overheid die jarenlang met woorden goochelt en vervolgens verbaasd is dat niemand haar nog vertrouwt.
Er bestaat een bijzonder soort nieuwsbericht dat zich bijna als satire laat schrijven.
Jarenlang werd iedereen die sprak over Amerikaanse betrokkenheid bij biologische laboratoria in Oekraïne weggezet als complotdenker, verspreider van Russische propaganda of iemand die te lang op dubieuze internetfora had rondgehangen.
En dan verschijnt er ineens een persbericht op de officiële website van de Amerikaanse Director of National Intelligence.
Geen vaag Telegram-kanaal. Geen anonieme klokkenluider. Geen korrelige video vanuit een kelder.
Gewoon een officiële Amerikaanse overheidswebsite.
Volgens de verklaring financierde de Amerikaanse overheid meer dan 120 biologische laboratoria in ruim dertig landen. In sommige van deze faciliteiten zou bovendien gevaarlijk gain-of-function-onderzoek hebben plaatsgevonden: onderzoek waarbij eigenschappen van ziekteverwekkers doelbewust kunnen worden veranderd of versterkt. [Bron 1]
De bijbehorende vrijgegeven documenten beschrijven alleen al in Oekraïne meer dan veertig door de Verenigde Staten gebouwde of ondersteunde laboratoria. Er werden gevaarlijke ziekteverwekkers opgeslagen en Amerikaanse middelen werden gebruikt voor onderzoek naar onder meer hoogpathogene vogelgriep. [Bron 2]
Dat is nogal wat.
Niet alles was geheim—maar de woorden werden zorgvuldig gekozen
Toch moeten we ook hier precies blijven.
Het is niet helemaal juist om te zeggen dat de Verenigde Staten nu voor het eerst erkennen dat deze laboratoria bestonden. Het Amerikaanse ministerie van Defensie maakte in 2022 al bekend dat het sinds 2005 ongeveer 200 miljoen dollar had geïnvesteerd in tientallen Oekraïense laboratoria, gezondheidsfaciliteiten en diagnostische locaties. [Bron 3]
Ook de toenmalige Amerikaanse inlichtingenchef Avril Haines sprak tijdens een openbare hoorzitting over Oekraïense biologische laboratoria en Amerikaanse ondersteuning op het gebied van bioveiligheid. [Bron 4]
De verdedigingslinie was destijds steeds ongeveer dezelfde:
Ja, er waren biologische laboratoria.
Ja, de Verenigde Staten betaalden mee.
Ja, er werden gevaarlijke ziekteverwekkers opgeslagen en onderzocht.
Maar nee, het waren geen Amerikaanse biowapenlaboratoria.
Technisch kan dat onderscheid terecht zijn. De faciliteiten waren veelal eigendom van het gastland en er is nog altijd geen openbaar bewijs dat zij een Amerikaans offensief biowapenprogramma uitvoerden.
Maar politiek werd dat onderscheid gebruikt als een semantische rookmachine.
Wie zei dat de Verenigde Staten betrokken waren bij biologische laboratoria, kreeg vaak een antwoord op een veel extremere beschuldiging die helemaal niet was gedaan: “Er zijn geen Amerikaanse biowapenlaboratoria.”
Daarmee werd niet werkelijk antwoord gegeven. Er werd een zorgvuldig gekozen zin herhaald totdat het publiek zich moest schamen voor het stellen van de oorspronkelijke vraag.
Wat is er dan werkelijk nieuw?
De nieuwe ODNI-verklaring gaat aanzienlijk verder dan eerdere Amerikaanse verklaringen.
De huidige inlichtingenleiding stelt niet alleen dat de faciliteiten bestonden en Amerikaanse financiering ontvingen. Zij beweert ook dat in sommige laboratoria gevaarlijk gain-of-function-onderzoek plaatsvond en dat relevante informatie eerder bewust is achtergehouden.
Dat laatste is een zware politieke beschuldiging van de regering-Trump aan het adres van eerdere Amerikaanse functionarissen. Het is nog geen onafhankelijk bewezen eindconclusie.
Ook de vier pagina’s met vrijgegeven slides beantwoorden lang niet iedere vraag. Ze tonen financieringsstromen, laboratoria, opgeslagen ziekteverwekkers en onderzoek naar gevaarlijke virussen. Ze bevatten echter geen volledige laboratoriumlogboeken, onderzoeksprotocollen of projectoverzichten waarmee ieder afzonderlijk gain-of-function-experiment onafhankelijk kan worden gereconstrueerd.
Daarom schrijf ik niet dat nu ieder vermoeden over Amerikaanse biowapens is bewezen.
Wat ik wel schrijf, is dat de mensen die jarenlang beweerden dat er niets aan de hand was, een veel te comfortabel verhaal hebben verkocht.
De werkelijkheid bleek opnieuw groter, ingewikkelder en ongemakkelijker dan de officiële geruststelling en de argwaan die wij hadden en waarvoor wij o.a. voor wappies werden uitgemaakt blijkt inmiddels wederom bewezen.
En dan verschijnen ineens dozen vol teken
Alsof het verhaal nog niet vreemd genoeg was, verschenen op sociale media berichten over Amerikaanse boeren die mysterieuze dozen zouden hebben gevonden met levende teken erin.
Niet zomaar teken, maar teken die in verband worden gebracht met het alfa-galsyndroom: een aandoening waarbij iemand na een tekenbeet allergisch kan worden voor rood vlees en andere producten van zoogdieren.
De komst van zo’n soort teken maar ook het inzetten van bio-geïngenieerde muggen bijvoorbeeld om ons te veranderen comfort de ideologische visie van de elite daar wordt al jarenlang over gespeculeerd en vaak vallen dan ook namen zoals Bill Gates en andere WEF-adepten en hun onderzoeken en uitgesproken wens om mensen van o.a. het vlees af te krijgen. Nu nog een complot maar straks ook een bewijsbaar feit waar we jaren later (nadat de schade al is aangericht) antwoord op krijgen?
